• Nachádzate sa:
  • Blog
  • Saunovanie - história, zaujímavosti a výhody

Saunovanie - história, zaujímavosti a výhody

Viete, že v saune nikdy nie ste sami?
Ak sa vo Fínsku dá nejaký zvyk považovať za tradíciu, tak je to saunovanie. Tvrdí sa dokonca, že v krajine so zhruba 5,5 miliónmi obyvateľstva sa nachádza viac ako 3 milióny sáun! Tak či onak, ak vyskúšate pobyt v saune, jej prospešné účinky budete zaručene cítiť!
 
Zaujímavosti z histórie
  • Korene tradície saunovania sú vo Fínsku poriadne hlboko zapustené. Prvé sauny mali vo Fínsku vznikať už okolo 5. či 6. storočia nášho letopočtu.
  • Tradičná fínske sauny sa vyhrievali drevom, horiacim v kachliach s komínom. Alebo bez neho. Aj preto sa možno vo Fínsku hovorí, že na svete existujú len dva typy sáun – tie čo vyhoreli a tie, čo ešte len vyhoria.
  • Fíni sa zvykli saunovať každý deň a tento zvyk pretrval až do 20 storočia, kedy sa frekvencia saunovania vo všeobecnosti ustálila na dvoch dňoch do týždňa (streda a sobota).
  • Dejinné záznamy dokazujú, že sauna mala mnohoraké využitie. V saune sa rodilo, údilo mäso a ryby, sušilo oblečenie, slúžila na liečbu chorých, ale aj na prípravu mŕtvych na pohreb.
  • Vo Fínsku sa naoko vážne a naoko zo špásu hovorí, že ak človeku nepomôže sauna, vodka alebo decht, tak už mu nepomôže nič.
  • Bohatá fínska mytológia neobišla ani prostredie sáun. Pokoj v saune vraj stráži elf Saunatonttu a parný duch löylyhenkki, ktorých rozruší nevhodné správanie saunujúcich (nadávky a pod.).
                
 
Zdravotné benefity
  • Očistný proces, ktorý sa v tele spúšťa počas saunovania, má na organizmus blahodárne účinky: znižuje riziko demencie, artritídy a chorôb srdca a obehového systému, pôsobí aj na bolesti kĺbov či ekzémy.
  • Pobyt v saune vďaka zvýšeniu intenzity metabolických proces napomáha chudnutiu, znižovaniu prejavov celulitídy a zlepšuje svalový tonus.
  • Saunovanie prospieva pružnosti ciev, zlepšuje krvný obeh, okysličovanie tkanív a distribúciu živín do všetkých častí tela vrátane pokožky.
  • Sauna povzbudzuje potenie, čo je pre telo prirodzený očistný mechanizmus, ktorým sa organizmus zbavuje až 30% všetkých odpadových látok.
  • Počas saunovania prekročí teplota pokožky 40°C, zatiaľ čo vnútorná teplota tela stúpa až na 38 °C. Tento stav akejsi simulovanej horúčky (horúčka sa považuje za prirodzeným mechanizmus tela na zvýšenie odolnosti voči chorobám) stimuluje imunitný systém, tvorbu protilátok a bielych krviniek.
  • Saunovanie sa dá odporučiť aj ľuďom s poruchami spánku. Krátke 15 až 20 minútové úseky strávené v saune sa údajne rovnajú 1 až 2 hodinám svižnej chôdze.
                           

Odporúčania
  • Pred saunovaním je dobré vyhnúť sa veľkým a ťažkým jedlám, rovnako ako alkoholu. Ten by sa nemal konzumovať ani pred a po saune.
  • Do sauny nevstupujte smädný a vypotené tekutiny priebežne dopĺňajte (vhodná je obyčajná voda aj minerálka).
  • Do sauny nevstupujte v plavkách ani inom oblečení, z ktorého by sa mohli uvoľňovať syntetické látky.
  • Na saunu si vyhraďte čas. Neponáhľajte sa, relaxujte.
  • Po saunovaní sa môžete cítiť hladní a smädní, čo je úplne prirodzené. Vyrovnajte túto nerovnováhu vhodnými potravinami.
  • A čo je najdôležitejšie - o saunovaní sa najskôr poraďte so svojim lekárom!

Zdroj: finland.fi, finnmarksauna.com, organicfacts.net

Vybrané Značky